Τα ελαστικά ποδηλάτου σας μπορεί να μην είναι κάτι που σκέφτεστε πολύ συχνά, αλλά έχουν κρίσιμες συνέπειες για κάθε πτυχή της προπόνησης ή της διαδρομής σας. Η καλύτερη κατανόηση του τρόπου μέτρησης του μεγέθους του ελαστικού του ποδηλάτου mtb, gravel και δρόμου μπορεί να σας βοηθήσει να ρυθμίσετε τον εξοπλισμό σας και να μάθετε πώς το μέγεθος του ελαστικού σχετίζεται με την απόδοση kai μπορεί να σας κάνει πιο γρήγορους. Ποια είναι τα βασικά στοιχεία του μεγέθους ενός ελαστικού ποδηλάτου;

Πώς μετράτε το μέγεθος του ελαστικού ποδηλάτου;

Τα ελαστικά ποδηλάτων μετρώνται συνήθως σε δύο διαστάσεις, διάμετρος και πλάτος. Η μέτρηση της διαμέτρου είναι μια προσέγγιση της συνολικής εξωτερικής διαμέτρου του ελαστικού συμπεριλαμβανομένων των πέλματος και το πλάτος είναι μια μέτρηση του κατά προσέγγιση συνολικού πλάτους του ελαστικού όταν είναι τοποθετημένο και φουσκωμένο.

Για τα ελαστικά ποδηλάτων βουνού αυτές οι διαστάσεις εκφράζονται σε ίντσες, ενώ ένα σύστημα με βάση τα χιλιοστά που ονομάζεται γαλλικό μέγεθος χρησιμοποιείται για δρόμο, gravel και πίστα. Για παράδειγμα, ένα ελαστικό ποδηλάτου mtb 29 x 2,25 έχει διάμετρο περίπου 29” και πλάτος περίπου 2,25”, ενώ ένα ελαστικό δρόμου 700c x 25 έχει διάμετρο περίπου 700 mm και πλάτος 25 mm. 

Αυτό καθιστά πολύ απλό το να τοποθετήσετε ένα νέο ελαστικό σε μια νέα ζάντα, ένα ελαστικό 700c θα ταιριάζει σχεδόν σίγουρα σε ένα οδόστρωμα 700c (θα το εξηγήσουμε αργότερα) και ένα ελαστικό 29" πιθανότατα θα ταιριάζει σε μια 29" ζάντα mtb ποδηλάτου. Αλλά ορισμένα απαρχαιωμένα ή ασυνήθιστα μεγέθη μπορεί να φέρουν παραπλανητική σήμανση και οι ονομαστικές μετρήσεις οποιουδήποτε ελαστικού (ειδικά το πλάτος) είναι στην πραγματικότητα απλώς προσεγγίσεις.

Το πλάτος της ζάντας και η πίεση του ελαστικού μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά το μέγεθος ενός ελαστικού όταν τοποθετείται και φουσκώνει, και τα ελαστικά είναι συχνά λίγο μεγαλύτερα ή μικρότερα όταν τοποθετούνται από ό,τι υποδηλώνει η τυπωμένη διάσταση. 

Για να μειωθεί η σύγχυση, τα περισσότερα ελαστικά φέρουν επίσης ετικέτα με ένα δεύτερο σύστημα μετρήσεων που ονομάζεται ISO (παλαιότερα γνωστό ως ETRTO). Η μέτρηση ISO εμφανίζει το ονομαστικό πλάτος του ελαστικού σε χιλιοστά, ακολουθούμενο από τη διάμετρο του πτερυγίου του ελαστικού (η επιφάνεια που όντως προσκολλάται στη ζάντα) σε χιλιοστά (π.χ.: 25 x 622 είναι ένα κοινό ελαστικό δρόμου). 

Αυτή η μέτρηση μπορεί να βοηθήσει στην επίλυση οποιασδήποτε ασάφειας σχετικά με το εάν ένα ελαστικό ταιριάζει σε μια συγκεκριμένη ζάντα, αλλά όπως συμβαίνει με άλλα συστήματα, η μέτρηση ISO του πλάτους ενός ελαστικού είναι κατά προσέγγιση και μπορεί να επηρεαστεί από την πίεση και το πλάτος της ζάντας.

orthopetalia bikes

 

 

Μεγέθη ελαστικών ποδηλάτων δρόμου 

Σχεδόν όλα τα σύγχρονα ποδήλατα δρόμου χρησιμοποιούν τροχούς και ελαστικά 700c. Παλαιότερα ήταν ευρέως αποδεκτό ότι τα στενότερα ελαστικά ήταν πιο γρήγορα και τα 23 mm ήταν το τυπικό πλάτος. Αλλά μια πρόσφατη έρευνα έχει αποδείξει ότι τα φαρδύτερα ελαστικά είναι πιο γρήγορα και πιο άνετα στις περισσότερες περιπτώσεις. Ως αποτέλεσμα, τα 700c x 25mm και τα 700c x 28mm είναι πλέον τα πιο κοινά μεγέθη ελαστικών δρόμου.

Πολλοί αναβάτες προτιμούν ακόμη μεγαλύτερα πλάτη 30 mm ή 32 mm. Ο περιοριστικός παράγοντας είναι συνήθως το ίδιο το ποδήλατο, με ορισμένους σκελετούς να μην μπορούν να χωρέσουν ελαστικά πέρα ​​από ένα ορισμένο πλάτος. Τα περισσότερα νέα ποδήλατα δρόμου μπορούν να χωρέσουν τουλάχιστον ελαστικά έως και 28 mm, αλλά ελέγξτε ξανά το περιθώριο του σκελετού σας πριν αυξήσετε το μέγεθος.

Υπάρχουν μερικά άλλα λιγότερο κοινά μεγέθη τροχών και ελαστικών για ποδήλατα δρόμου. Το 650b (ISO 584) και το σπανιότερο 650c (ISO 571) είναι δύο παραδείγματα, και τα δύο χρησιμοποιούνται μερικές φορές σε ποδήλατα για μικρότερους αναβάτες. Το γράμμα που ακολουθεί τη μέτρηση της διαμέτρου στα γαλλικά μεγέθη ελαστικών αρχικά οριοθετούσε το πλάτος, αλλά τώρα είναι κυρίως χρήσιμο να γίνεται διαφοροποίηση μεταξύ μεγεθών με παρόμοια ονομασία. Για παράδειγμα, ένα ελαστικό 650b δεν χωράει σε ζάντα 650c.

Είναι επίσης σημαντικό να κατανοήσουμε τους διαφορετικούς τύπους ελαστικών δρόμου. Τα Clinchers είναι πιο κοινά. Ορισμένες ζάντες clincher μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν με ελαστικά χωρίς σαμπρέλα, τα οποία χρησιμοποιούν ένα σφραγιστικό υγρό στη θέση μιας σαμπρέλας.

Πίεση ελαστικών ποδηλάτου δρόμου

Τα ελαστικά κατασκευάζονται με το προτεινόμενο εύρος πίεσης από τον κατασκευαστή και οι ποδηλάτες του δρόμου συνήθιζαν να πιστεύουν ότι το φούσκωμα των ελαστικών τους στην υψηλότερη δυνατή πίεση ήταν το ταχύτερο. Αλλά με τη μετάβαση σε φαρδύτερα ελαστικά, ήρθε και μια τάση προς χαμηλότερη πίεση.

Η επιστήμη της πίεσης των ελαστικών είναι περίπλοκη, αλλά τα φαρδύτερα ελαστικά απαιτούν λιγότερη πίεση για τον ίδιο όγκο αέρα από τα στενότερα ελαστικά, επιτρέποντας μια πιο άνετη οδήγηση. Επιπλέον, τα φαρδύτερα ελαστικά σε χαμηλότερες πιέσεις μειώνουν την αναπήδηση και είναι στην πραγματικότητα πιο γρήγορα στις περισσότερες επιφάνειες από τα μικρότερα, σκληρότερα ελαστικά.

Είναι δύσκολο να κάνετε μια γενική σύσταση για την πίεση, οι συνθήκες οδήγησης, το βάρος σας και το μέγεθος του ελαστικού παίζουν ρόλο. Αλλά γενικά, όσο μεγαλύτερο είναι το ελαστικό και όσο πιο τραχιά είναι η επιφάνεια, τόσο χαμηλότερη είναι η βέλτιστη πίεση. Με κάθε αύξηση 3 mm στο πλάτος του ελαστικού, μπορείτε συνήθως να μειώσετε την πίεση κατά 1 Bar (~14 psi).

Επίσης, τα ελαστικά χωρίς σαμπρέλα μπορούν γενικά να οδηγηθούν σε χαμηλότερες πιέσεις από τα ελαστικά με σαμπρέλα του ίδιου μεγέθους. Ορισμένοι κατασκευαστές ελαστικών και ζαντών διαθέτουν αριθμομηχανές στους ιστότοπούς τους που κάνουν εξατομικευμένες συστάσεις για την πίεση. Αυτά είναι μια εξαιρετική πηγή εκκίνησης για να κάνετε τη βόλτα σας πιο γρήγορη και αποτελεσματική.

Bike Check: Nino Schurter's New Scott Spark RC - Pinkbike

Μεγέθη ελαστικών Mtb

Τα ελαστικά ποδηλάτου Mtb μετρώνται σε ίντσες και προσφέρονται σε 3 μη εναλλάξιμες διαμέτρους που αντιστοιχούν στα κοινά μεγέθη τροχών ποδηλάτου βουνού. Τα πιο δημοφιλή για ποδήλατα βουνού υψηλής ποιότητας είναι τα ελαστικά και οι τροχοί 29 ιντσών. Ακολουθούν οι ρυθμίσεις 27,5 ιντσών, που προτιμούν ορισμένοι αναβάτες που τους αρέσουν οι μικρότεροι, ελαφρώς πιο ευέλικτοι τροχοί. Και τέλος, οι ζάντες και τα ελαστικά 26” ήταν το στάνταρ, αλλά τώρα βρίσκονται κυρίως σε παιδικά ποδήλατα. 

Τα ελαστικά σε καθεμία από αυτές τις διαμέτρους είναι διαθέσιμα σε μεγάλη ποικιλία πλάτους, τα οποία οι αναβάτες επιλέγουν για τις ιδιαιτερότητες της χρήσης και του εδάφους τους. Οι ποδηλάτες cross-country επιλέγουν συνήθως σχετικά στενά ελαστικά με πλάτος από 1,9” έως 2,25”.

Τα ποδήλατα trail, all-mountain και enduro είναι συνήθως εξοπλισμένα με φαρδύτερα ελαστικά μεταξύ 2,25” και 2,4” και τα ελαστικά DH είναι ακόμη φαρδύτερα από 2,4” έως 2,6”. Τέλος, τα παχιά ελαστικά ποδηλάτου τοποθετούνται σε ειδικά κατασκευασμένες ζάντες και πιέζουν τα όρια ακόμη περισσότερο, μερικές φορές με πλάτος έως και 5”. Οι ιδιαιτερότητες της επιλογής ελαστικών εξετάζονται προσεκτικά από τους ποδηλάτες βουνού, με τους αναβάτες να επιλέγουν συχνά διαφορετικά πλάτη και σχέδια πέλματος ανάλογα με την διαδρομή και τις συνθήκες.

Είναι ενδιαφέρον ότι τα περισσότερα μεγέθη τροχών ποδηλάτου βουνού έχουν στην πραγματικότητα την ίδια διάμετρο με τους τροχούς δρόμου, οι τροχοί 29" είναι ισοδύναμοι με 700c, ενώ οι 27,5" είναι ίδιοι με τους τροχούς 650b. Αλλά δεν θα θέλατε να βάλετε ελαστικά που προορίζονται για το δρόμο σε έναν τροχό που προορίζεται για το βουνό, καθώς το πλάτος της ζάντας είναι δραματικά διαφορετικό για ποδήλατα δρόμου και βουνού και θα παρεμπόδιζε την απόδοση του ελαστικού.

 

Πίεση ελαστικών Mountain Bike

Η πίεση των ελαστικών είναι μια κρίσιμη ανησυχία στην ορεινή ποδηλασία. Μικρές αλλαγές στην πίεση μπορούν να επηρεάσουν δραματικά την απόδοση και το χειρισμό στο μονοπάτι, και οι έμπειροι ποδηλάτες βουνού προσαρμόζουν τακτικά την πίεση ανάλογα με το έδαφος, τις συνθήκες, το στυλ οδήγησης και την επιλογή ελαστικών.

Επειδή όλες αυτές οι μεταβλητές είναι παράγοντες που πρέπει να ληφθούν υπόψη, είναι σχεδόν αδύνατο να γίνει μια γενική σύσταση για την πίεση των ελαστικών του ποδηλάτου βουνού. Οι ηλεκτρονικές αριθμομηχανές μπορούν να σας βοηθήσουν να προτείνετε μια αρχική πίεση με βάση τον εξοπλισμό, το βάρος και τις συνθήκες, αλλά τελικά, είναι θέμα προσωπικής προτίμησης και μάθησης από την εμπειρία.

Μια καλή στρατηγική είναι να αντιμετωπίζετε τις πρώτες βόλτες σε μια νέα διαδρομή ή σε νέο έδαφος ως πείραμα. Φέρτε έναν ψηφιακό μετρητή, ξεκινήστε με πίεση από την ψηλότερη πλευρά και σταδιακά αφήστε μερικά psi να βγουν/ προσθέστε λίγη πίεση πίσω καθώς οδηγείτε για να πειραματιστείτε με αυτό που λειτουργεί και το αισθάνεσται καλύτερα. Ελέγξτε και καταγράψτε την πίεσή σας όταν βρείτε το σωστό σημείο και χρησιμοποιήστε αυτό ως σημείο εκκίνησης για μελλοντικές βόλτες.

Υπάρχουν μερικές γενικές αρχές που πρέπει να έχετε κατά νου όταν βρίσκετε τη σωστή πίεση. Συνήθως, όσο μεγαλύτερο είναι το ελαστικό σας, τόσο χαμηλότερη είναι η βέλτιστη πίεση. Τα ελαστικά με λεπτότερο περίβλημα απαιτούν υψηλότερη πίεση, όπως και οι βαρύτεροι αναβάτες. Το βραχώδες έδαφος μπορεί επίσης να απαιτεί υψηλότερη πίεση για την αποφυγή επιπέδων, ενώ χαμηλότερες πιέσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε ομαλές, γρασίδι ή λασπώδεις συνθήκες. 

Τέλος, σε μερικούς αναβάτες αρέσει να χρησιμοποιούν ένθετα ελαστικών, τα οποία παρέχουν πιο επίπεδη προστασία και επιτρέπουν μερικές psi μείωση της πίεσης.

Μεγέθη ελαστικών για άλλους κλάδους ποδηλασίας

Οι ποδηλάτες gravel, cyclocross και πίστας επιλέγουν επίσης συγκεκριμένα μεγέθη και πιέσεις ελαστικών για την βελτιστοποίηση της απόδοσης τους.

Μεγέθη ελαστικών Cyclocross

Τα ποδήλατα Cyclocross χρησιμοποιούν τροχούς δρόμου 700c, επομένως τα ελαστικά cyclocross είναι όλα σχεδιασμένα για αυτήν την τυπική διάμετρο. Στο παρελθόν, οι περισσότεροι σοβαροί δρομείς cyclocross χρησιμοποιούσαν tubular ελαστικά, αλλά τα ελαστικά χωρίς σαμπρέλα (tubeless) έχουν γίνει όλο και πιο δημοφιλή τις τελευταίες δεκαετίες.

Τα ελαστικά σε εκδηλώσεις CX επιτρέπονταν παραδοσιακά μέχρι το μέγιστο πλάτος των 33 χιλιοστών και οι αγώνες που διέπονται από την UCI εξακολουθούν να επιβάλλουν αυτό το όριο. Οι αγώνες που δεν είναι UCI συχνά επιτρέπουν μεγαλύτερα ελαστικά, όπως το μέγιστο πλάτος 38 mm που επιτρέπεται σε εθνικά πρωταθλήματα μάστερ ποδηλασίας και τοπικά πρωταθλήματα.

orthopetalia bikes

Μεγέθη ελαστικών Gravel

Τα ποδήλατα Gravel παλιότερα ήταν ποδήλατα cyclocross που επαναχρησιμοποιήθηκαν, αλλά με τον αποκλειστικό εξοπλισμό gravel που εισήχθη τα τελευταία χρόνια οι επιλογές ελαστικών έχουν επεκταθεί πολύ. Τα περισσότερα ποδήλατα gravel χρησιμοποιούν τροχούς 700c, αλλά οι τροχοί 650b χρησιμοποιούνται περιστασιακά για ειδικά τεχνικά μονοπάτια.

Τα περισσότερα νέα ποδήλατα γravel έχουν διάκενο για ελαστικά με πλάτος τουλάχιστον 42 ή 45 mm, και μερικά επιτρέπουν ακόμη πιο φαρδιά ελαστικά. Σχεδόν όλοι οι αναβάτες gravel χρησιμοποιούν ελαστικά χωρίς σαμπρέλα.

Ελαστικά Gravel εξισορροπούν την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα με πρόσφυση εκτός δρόμου. Τα στενότερα ελαστικά με ελάχιστο πέλμα είναι πιο γρήγορα σε σκληρές και πλακόστρωτες επιφάνειες, αλλά προσφέρουν κακή πρόσφυση σε κλειστές στροφές. Τα πιο φαρδιά ελαστικά με πιο επιθετικά σχέδια πέλματος είναι πιο ικανά σε χαλαρό έδαφος, αλλά κυλούν πολύ πιο αργά σε ομαλούς ή ασφαλτοστρωμένους δρόμους.

Οι αναβάτες επιλέγουν το πλάτος και το σχέδιο του πέλματος που προσφέρει την καλύτερη ισορροπία για το έδαφος, αλλά μπορεί να προσαρμόσουν σημαντικά την επιλογή ελαστικών και την πίεσή τους για διαφορετικές συνθήκες.

Μεγέθη ελαστικών πίστας

Όπως τα ποδήλατα δρόμου, τα ποδήλατα πίστας χρησιμοποιούν τροχούς 700c. Αλλά σε αντίθεση με το δρόμο όπου τα ελαφρώς φαρδύτερα και μαλακότερα ελαστικά είναι συνήθως πιο γρήγορα, σε μια ομαλή πίστα τα πιο σκληρά και στενότερα ελαστικά έχουν ένα πλεονέκτημα. Για αυτόν τον λόγο, οι δρομείς πίστας εξακολουθούν να προτιμούν ελαστικά πλάτους 21 mm – 23 mm φουσκωμένα σε πολύ υψηλές πιέσεις, συνήθως 150 psi ή περισσότερο σε εσωτε  ρικές πίστες.

Οι δρομείς σε πιο σκληρές εξωτερικές πίστες δεν φουσκώνουν τα ελαστικά τους τόσο ψηλά, αλλά εξακολουθούν να χρησιμοποιούν πολύ μεγαλύτερη πίεση από ό,τι στο δρόμο, με τα σχετικά στενά ελαστικά να προσφέρουν ελάχιστη προστασία από τρύπημα.

Δείτε περισσότερα άρθρα και χρήσιμες συμβουλές για το ποδήλατο και την ποδηλασία παρακάτω: